mandag 6. februar 2012

Musikalsk vitamin-innsprøytning i Skagen

Nå er musikkåret 2012 definitivt i gang for min del også. Har allerede rukket å overvære den flotte releasekonserten til Kjell Reianes på Sting, og hatt en produktiv og (som alltid) fantastisk kjekk øvingshelg med Frk.Smillas i Marnardal. Herlig å få spille litt trommer igjen av og til! Og med ny gitarist i bandet denne gangen: Bård S. Selbekk. Et særdeles hyggelig nytt bekjentskap!

Denne helgen her var likevel noe ganske utenom det vanlige. For noen år siden hørte jeg om  et visetreff i Skagen, som noen folk snakket så varmt om. Etter noen kjappe resultatløse Google-søk ga jeg imidlertid opp. En festival uten info på internett kunne egentlig bare være, tenke jeg... Men i år fikk jeg nyss om det igjen via noen andre venner på facebook. Det var imidlertid lite informasjon og hente, så jeg var litt i tvil om dette kunne være noe. Men til slutt så fikk jeg noen hjelpende spark bak fra Liv Kreken, og fikk meldt meg på og bestilt fergebillett.

Noen festival var det jo ikke, da, viste det seg. Mer et relativt uformelt møtested for en varm, raus, inkluderende gjeng av svensker, dansker og nordmenn (og en og annen slenger fra Færøyene og Finland). Ca 150 stykker som møtes en gang i året på Skagen Vandrerhjem og synger og spiller for - og med - hverandre. Fredagen og lørdagen var det to nogenlunde formelle konserter hvor de som ville fikk spille ei låt hver. Tilsammen omtrent 50 (!) ulike artister eller konstelasjoner, fra glade amatører til profesjonelle etablerte artister, som Jan Engervik, Peter Wemö og Pär Sörman. Og så en god del midt i mellom, da, som meg selv for eksempel :-) Veldig mange flotte bidrag fra scenen. Det var veldig kjekt å være en del av fellesskapet som publikum, men kanskje enda kjekkere å få spille for dette fantastiske, langt over middels interesserte og lydhøre publikumet! Og mange nydelige tilbakemeldinger etterpå. Tusen takk til alle dere herlige mennesker på Skagen visetreff for nydelige tilbakemelding er musikken min, og for hvordan jeg ble mottatt i deres store "familie". Gleder meg allerede til neste gang :-) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar