fredag 12. november 2010

Demosnekkeren

Demosnekkeren i aksjon
September 2009 var det endelig tid for å sette oss ned i Arne sitt studio og snekre sammen demoproduksjoner av de utvalgte låtene.

Vi spilte først inn alle låtene i en versjon hvor jeg spilte kassegitar og sang, og bygde idéene rundt disse versjonene. Og her kom Arne sin kreative sans og lekenhet virkelig til sin rett. Jeg var skikkelig imponert over det håndtverket han presterte, både i når det gjaldt å komme med ulike idéer, og ikke minst å få de inn på disk. Det må være voldsomt greit å kunne traktere såpass mange instrumenter på det nivået han gjør...


Selv har jeg ofte mest fokus på å utvikle tekst, melodi og akkorder, og føler meg liksom ferdig med låta når dette produktet foreligger. Men egentlig driver jeg jo bare med "råvareproduksjon". Så dette ble på en måte råvarene som kom inn i videreforedlingsfabrikken. Og det var kanskje også noe av problemet med den forrige platen jeg ga ut, nemlig at det ble litt for mye "råvare-preg" på låtene.

Vi holdt på en dag her og en dag der utover høsten med å bearbeide låtene. Lyd-landskapet vi havnet i kom igrunnen ganske fort. Hovedidéen var at tekstene og de små hverdagshistoriene eller -bildene skal stå i sentrum, og være pakket inn i en musikk som både skal falle godt i øret, samtidig som det skal være litt motstand og litt spenning der. På en måte "viser i en ikke-tradisjonell innpakning".


Vidar og Arne

Så endelig i desember hadde vi 5 demolåter klare. Disse var utviklet såpass ferdig at det var lett å jobbe videre med de når vi skulle samle musikerne i studio utpå nyåret. Synth-blås, synth-stryk og synth-perc skulle erstattes med ekte vare...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar