tirsdag 26. oktober 2010

The story ...



Tenkte jeg skulle gi et lite innblikk i hvordan prosessen med å lage en EP kan gå til. I skrivende stund befinner jeg meg nå et sted i slutten i innspillingsfasen, men tenkte å ta det fra starten, steg for steg sånn litt etterhvert.

Men først: Hva er egentlig en EP? Vel, for å finne ut det må man et stykke bakover i vinyl-historien. I følge Wikipedia, ble utgivelsesformen EP mye brukt i 50- og 60-årene,  men det amerikanske markedet for EP'er falt sammen på 60-tallet. Så man kan jo si at det ikke akkurat er pga markedskreftene jeg har valgt dette formatet.

Vidar Furholt - Likevel (2007)
En EP (Extended play) er altså en plateutgivelse som er for kort til å kvalifisere som LP (Long Play), og for lange til å kvalifisere som en single (SP).

Etter det jeg forstår, så lever EP formatet (i CD-form) i dag først og fremst gjennom demo-plater og mindre utgivelser fra uetablerte artister. Som meg selv. Selv om jeg ga ut mitt debut album "Likevel" i 2007 på eget selskap, kan jeg vel neppe betegne meg som noe annet.

På min utgivelse kommer det 5 sanger denne gangen. Altså en EP. Utgivelsesdato er enda ikke satt, men vi snakker om utpå nyåret en gang.

Denne bloggen handler altså om historien bak denne utgivelsen. Steg for steg. Beat for beat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar